In voorbereiding / In preparation

Gepland voor begin 2020:

Werkpaard en vredesduif – De de Havilland D.H.89 Dragon Rapide en Dominie in Nederland en Indië.

Met de De Havilland Dragon Rapide en de militaire variant daarvan, de Dominie, zijn kleine maar opvallende en interessant stukjes Nederlandse luchtvaartgeschiedenis geschreven.

Gedurende 1936 werden met drie Dragon Rapides miljoenen hectaren onbekend gebied van Nederlands Nieuw-Guinea door middel van duizenden luchtfoto’s in kaart gebracht. Dat de toestellen in de herfst van 1935 gezamenlijk van Nederland naar Nederlands-Indië werden overgevlogen was een sensatie.

Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog kreeg de Nederlandse luchtmacht in Engeland de beschikking over een aantal Dominies die werden ingezet voor de verbinding met het bevrijde Europa en later ook met het bevrijde Nederland. Afgezien van een dramatisch slecht georganiseerde vredesmissie in Palestina in 1948 kregen de luchtmacht-Dominies hun grootste bekendheid door de bijna jaarlijks terugkerende ijsvluchten naar de van de buitenwereld afgesneden Waddeneilanden.

Direct na afloop van de oorlog droeg de overheid de KLM via de Regeringsvliegdienst op een binnenlands luchtnet op te zetten. De daarvoor aangekochte Dominies verrichten onmisbare diensten in ons land, waarvan het weg-, water- en railvervoer nagenoeg volledig was verwoest.

Vanaf begin jaren vijftig tot halverwege de jaren zestig was er ook in Nederland een Dominie in gebruik als fotovliegtuig.

Ook de in Nederlandse musea geëxposeerde Dominies komen ruim aan bod, evenals een uitgebreid registratie-overzicht van alle Nederlandse Dragon Rapides en Dominies.

434 pagina’s, 344 foto’s, prijs €49,95 ISBN 9789491993152

Ergens in de toekomst verschijnt:

De vliegtuigen van het KNIL

Het ‘Norseman’ dossier

De Nederlandse vliegtuigontwerper Robert ‘Bob’ Noorduyn verwierf zijn grootste bekendheid toen hij in 1933 in Canada zijn eigen vliegtuigfabriek oprichtte. Gedurende de Tweede Wereldoorlog bouwde Noorduyn Aviation niet alleen ruim 2600 Harvard-lesvliegtuigen in licentie, maar ook zo’n 850 Norsemans. De Norseman was een klein verkeers- en transportvliegtuig, dat tijdens de oorlog  in grote aantallen werd aangekocht door de Amerikaanse luchtmacht.

Na de door hem ontworpen Fokker Universal en Super Universal en de  Bellanca Skyrocket was de Norseman de bekroning van Noorduyn’s visie op kleine verkeersvliegtuigen. Al zijn eerder opgedane ervaringen bij Fokker en Bellanca verwerkte hij in zijn ontwerp voor de Norseman.

Na afloop van de oorlog werd de markt overstroomd door honderden spotgoedkope tweedehands Norsemans, die met name in Canada gretig aftrek vonden. De na-oorlogse productie van nieuwe Norsemans bleef daarom beperkt tot zo’n 50 stuks.

In dit boek is de levensloop van alle 903 gebouwde Norsemans beschreven. Het boek is geïllustreerd met ruim 300 foto’s.

·         hard back

·         full color stofomslag

·         410 pagina's

·         300 foto's

·         prijs € 49,95

Sikorsky S-43 'Baby Clipper'

Saunders-Roe 'Princess'  


Sunderland, Sandringham and Solent - Short's post-war flying boat airliners


Short Empire, Civil Sunderland, Sandringham and Solent - an illustrated production list